16 دسامبر 2022- بر اساس یک مطالعه پیشگامانه جدید که در مجله Alzheimer's & Dementia منتشر شده است، سطوح بالاتر ویتامین D در مغز با عملکرد شناختی بهتر در افراد مسن که دچار زوال شناختی هستند، مرتبط است.

اثرات سلامتی سطوح ویتامین D در خون، موضوع بسیاری از مطالعات قبلی بوده است که نقش این ویتامین را در دیابت و بیماریهای مرتبط با آن برجسته کرده است. مصرف زودهنگام مکمل ویتامینD ، ممکن است پیشرفت دیابت نوع 1 را آهسته کند و مصرف روغن ماهی و ویتامین D، ممکن است خطر ابتلا به بیماری های خود ایمنی را در افراد مسن کاهش دهد. مصرف ویتامینD ، همچنین با کاهش سطحA1c (معیار کنترل طولانی مدت گلوکز خون) در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است و سطوح پایین ویتامینD ، با خطر بالاتر نوروپاتی دیابتی دردناک مرتبط است. مصرف بیشتر ویتامین D، همچنین ممکن است به پیشگیری از سرطان کولورکتال کمک کند، اگرچه مصرف زیاد ویتامین D در یک مطالعه با عدم مزایای قلبی عروقی یا سرطانی مرتبط بود - با این حال کمبود ویتامینD ، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد.

مطالعه ی اخیر، از این نظر منحصر به فرد است که سطوح ویتامین D را در مغز افرادی که پس از ثبت نام در این مطالعه فوت کرده اند، مورد بررسی قرار داد –عملکرد شناختی همه ی این افراد مسن به طور دوره ای ارزیابی می شد. این 290 شرکت‌ کننده همگی درجاتی از زوال شناختی را تجربه کردند، اما برخی بیشتر از دیگران. سطح نوعی ویتامین D (معروف به ۲۵-هیدروکسی ویتامین D)در چهار ناحیه مختلف مغز هنگام مرگ شرکت‌کنندگان اندازه‌ گیری شد، همراه با انواع دیگر آنالیزهای بافت مغز، مانند علائم فیزیکی بیماری آلزایمر یا سکته‌های بسیار کوچک.

سطوح بالاتر ویتامین D در مغز با کاهش خطر زوال عقل مرتبط است

همانطور که در یک بیانیه مطبوعاتی در مورد این مطالعه اشاره شد، محققان دریافتند که سطوح بالاتر ویتامین D در مغز با 25٪ تا 33٪ خطر کمتر زوال عقل (اختلال شناختی پیشرفته) یا اختلال شناختی خفیف در زمان آخرین ارزیابی قبل از مرگ مرتبط است. اما سطح ویتامین D مغز با یافته های فیزیکی در مغز مرتبط نبود که ممکن است منعکس کننده فرآیندهای مرتبط با زوال عقل باشد، مانند تجمع پلاک آمیلوئیدی یا آسیب ناشی از سکته در رگ های خونی کوچک. این بدان معناست که در حال حاضر مشخص نیست که ویتامین D، چگونه ممکن است در عملکرد بهتر مغز نقش داشته باشد.

دکتر Kyla Shea، استادیار دانشکده علوم و سیاست تغذیه فریدمن در دانشگاه تافتس، در این بیانیه مطبوعاتی گفت: زوال عقل تحت تاثیر چند عامل است و بسیاری از مکانیسم های پاتولوژیک زیربنایی آن به خوبی مشخص نشده اند. ویتامینD ، می تواند به نتایجی مرتبط باشد که ما هنوز به آنها توجه نکرده ایم، اما قصد داریم در آینده آنها را مطالعه کنیم.

نویسندگان این مطالعه خاطرنشان کردند که تحقیقات بیشتری لازم است تا مشخص شود مصرف ویتامینD ، یا سطح ویتامین D خون چگونه با سطوح ویتامین D در مغز مرتبط است و اینکه آیا هر مداخله ای در کاهش خطر زوال شناختی موثر است یا خیر. در عین حال، مهم است که ویتامین D بیش از آنچه توسط ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی توصیه شده است، مصرف نکنید، زیرا دوزهای بالا با خطرات سلامتی خاصی مرتبط است و بعید است که مزایای اضافی قابل توجهی ارائه دهد.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2022/12/16/vitamin-d-levels-in-brain-linked-to-less-cognitive-decline/